• White Facebook Icon
  • White YouTube Icon
הסדר שבתוך הסדר | הרב אלי אדלר    
 
לא לחינם פרשתנו נקראת 'כי תצא'. פרשה זו עוסקת רבות בסיטואציות של 'יציאה מן הסדר' במהלך החיים.אחת הדוגמאות לכך הוא נושא המלחמה המופיע בהתחלה, באמצע ובסוף פרשתנו[1].
 
כך מייד פותחת הפרשה: "כי תצא למלחמה". בצבא מקובלת הגדרה של המלחמה: "ממלכת אי הוודאות". המצב הכי מסודר של אי הסדר.
כך גם בהמשך, בתזמון נדיר בפרשה אחת, אנו נפגשים עם מצבים מגוונים של המקרים בחיינו:"כִּי יִקָּרֵא[2] קַן צִפּוֹר לְפָנֶיךָ בַּדֶּרֶךְ בְּכָל עֵץ אוֹ עַל הָאָרֶץ... "."כִּי יִהְיֶה בְךָ אִישׁ אֲשֶׁר לֹא יִהְיֶה טָהוֹר מִקְּרֵה לָיְלָה וְיָצָא אֶל מִחוּץ לַמַּחֲנֶה... "."זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ... ".במובן רחב יותר ניתן לומר שחיינו בעולם בכלל, מאופיינים ב'אי סדר' והם בעצם מלחמה אחת גדולה, כפי שמגדיר זאת הרמח"ל במסילת ישרים:"וְנִמְצָא שֶׁהוּא מוּשָׂם בֶּאֱמֶת בְּתוֹךְ הַמִּלְחָמָה הַחֲזָקָה. כִּי כָל עִנְיְנֵי הָעוֹלָם, בֵּין לְטוֹב בֵּין לְרַע, הִנֵּה הֵם נִסְיוֹנוֹת לָאָדָם... עַד שֶׁנִּמְצֵאת הַמִּלְחָמָה אֵלָיו פָּנִים וְאָחוֹר. וְאִם יִהְיֶה לְבֶן חַיִל וִינַצַּח הַמִּלְחָמָה מִכָּל הַצְּדָדִין, הוּא יִהְיֶה הָאָדָם הַשָּׁלֵם אֲשֶׁר יִזְכֶּה לִדָּבֵק בְּבוֹרְאוֹ וְיֵצֵא מִן הַפְּרוֹזְדוֹר הַזֶּה וְיִכָּנֵס בַּטְּרַקְלִין לֵאוֹר בְּאוֹר הַחַיִּים... "[3]. מהו הסוד מכוחו ניתן לחיות נכון בעולם ששולט בו כ"כ האי-סדר?היסוד לפתרון נמצא בתחילת הפרשה. מתוך אי-הסדר של המלחמה, מתעורר יצר הרע ונולדים גם כישלונות: "וְרָאִיתָ בַּשִּׁבְיָה אֵשֶׁת יְפַת תֹּאַר וְחָשַׁקְתָּ בָהּ וְלָקַחְתָּ לְךָ לְאִשָּׁה".על כך אומר רש"י: "ולקחת לך לאשה - לא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע"[4].מה פשר הביטוי "לא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע"? יש המנסים להסביר (הסבר המושפע מאוד מיצר הרע), שהכוונה היא שהתורה מקבלת את מציאות יצר הרע כעובדה, זהו העולם, זו המציאות, וגם התורה מקבלת את זה כעובדה נתונה וכל מה שיש לה לומר בחיים, זה מחוץ לטריטוריה של יצר הרע.אך ההסבר האמיתי, שונה הוא לחלוטין.
 
כשאנו אומרים דברה תורה כנגד יצר הרע, הכוונה היא, שגם התורה מכירה בכך שיש מלחמת יצרים בעולם, ויש המון אי-סדר בחיים האנושיים והעולמיים. ועם כל זה, יש מבט יותר גבוה על המציאות - מבטה של התורה. מעל כל מה שנראה בעולם כאי סדר, יש סדר עליון עמוק מאוד, וזהו הסדר האלוקי של התורה: "התורה היא סדר העולם"[5], כדברי המהר"ל. כאשר התורה מכירה בכך שיש יצר הרע בעולם, אין הכוונה חלילה שהתורה מוותרת לרוע ולאי-הסדר העולמי[6]. התורה רואה בכוחות הרע בעולם משהו אחר. הרע איננו רע מוחלט. 'יצר' הוא מלשון יצירה, היצרים הם כוחות יצירה. יצר הרע הוא כוח יצירתי, שכרגע נוטה לרע משום שאיננו מכוון על פי ערך אידיאלי. כל מגמתה של התורה בהדרכתה את העולם - זה שיש בו יצר הרע - היא להפוך את הרע לטוב, את אי-הסדר לסדר עליון. אי-הסדר העולמי נובע מכוחות אדירים המתגוששים במציאות שאינם מודרכים ומונהגים על פי תוכן החיים העליון, המוצא את הסדר הפנימי שלהם.התורה קודמת לעולם, היא מעל כל הרוע, היא שייכת לטוב הגמור, ועם כל זה הפלא הוא שהתורה משתפלת עד לתחתיות ארץ לטפל ולהעלות את העולם שיש בו רוע ולהפוך אף את הרע לטוב. כל זאת משום שהתורה רואה את הטוב הצפון בעומק כוחות הרע. יצר הרע איננו רע מוחלט, הוא כוח חיובי ביסודו, אשר חסרה לו הדרכה והכוונה.
 
כך דורשים חז"ל את הפסוק שאנו אומרים פעמיים בכל יום בקריאת שמע: "בכל לבבך' - בשני יצריך, ביצר הטוב וביצר הרע"[7], משום שבהשפעת הדרכתה של תורת ה' בעולם במשך הדורות, החיים מתעלים אט אט אל מקורם האחדותי ומוצאים את שורש ערכם להעצים ולהגדיל את כל הטוב במציאות, ולמצוא עולם שיש בו סדר אידיאלי הנותן מקום וערך משמעותי והרמוני לכל כוחות החיים הרבים המצויים בעולמנו. לעומת מה שנראה לנו על פני השטח הפשוט של החיים כיציאה מן הסדר, בעולמה של תורה לומדים ומוצאים אנו את הסדר האידיאלי המסתתר ביסוד הבריאה כולה.
 
 
 
[1] עי' שיחות הרצ"י סדרה ב'[2] רשב"ם: "כי יקרא - יזדמן ע"י מקרה":[3] מסילת ישרים פרק א[4] רש"י כא יא[5] מהר"ל נתיב התורה[6] "כל האומר הקב"ה וותרן יוותרו חייו" (בבא קמא נ.). [7] ברכות נד.
Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

‎בית מדרש

וירטואלי

Follow Us
  • YouTube Social  Icon
  • Facebook Basic Square