• White Facebook Icon
  • White YouTube Icon
השליחות המוסרית של אברהם אבינו | הרב אלי אדלר

 

לפני הטיפול החמור בסדום ועמורה, יש הכרח לערב בנעשה את אברהם אבינו: "וה' אָמָר: הַמֲכַסֶּה אֲנִי מֵאַבְרָהָם אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה". הכרח זה נובע מהייעוד ההיסטורי: "וְאַבְרָהָם הָיוֹ יִהְיֶה לְגוֹי גָּדוֹל וְעָצוּם וְנִבְרְכוּ בוֹ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ". אברהם איננו אדם פרטי, אישיותו קשורה לגורל העולם ולעילויו העתידי. הידיעה הנמסרת לאברהם אבינו איננה אינפורמטיבית גרידא, אלא מתברר כי הבריאה היא אורגאנית, ואברהם ביחס לעולם הוא כלב באברים. ששיקולי ההנהגה האלוקית תלויים בלב שבאומות, בעמדה המוסרית שלו, במחשבותיו ובתפילותיו.

ערכו של אברהם אבינו בעולם הוא בזכות ההמשך ההיסטורי שלו באומה הישראלית: "כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט". אברהם איננו חזיון חולף, כל מגמתו היא להעמיד אומה[1] אשר הדעה האלוקית והיכולת ליישם בחיים העולמיים את המכוון האלוקי הנשגב שבבריאה, הוא נחלתה.

היכולת לממש את חזונו של אברהם אבינו בעולם דורשת תהליך היסטורי מורכב. ישנם אולי עמים שהיעדים ההיסטוריים שלהם קרוביםיותר, קל להם יותר לבטא את מגמותיהם ולממשם, משום שהם נמצאים באופק הבהיר והקרוב של החיים האנושיים. האופק הישראלי הוא הרבה יותר מורכב. היעדים שלנו אינם רק יעדים עולמיים קרובים, גדולים ככל שיהיו. עם ישראל עורג לחבר את כל החיים העולמיים עם מה שמעל החיים העולמיים "בָּרוּךְ אַבְרָם לְאֵל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ", לרקום חיי אומה עשירה בכוחות ובכישרונות המוארים ויונקים מהשורשים האלוקיים האינסופיים של הבריאה, למעלה למעלה מכל העולם החומרי הקצוב והמוגבל. 

אברהם אבינו כבר בראשית דרכו הוא ענק בפילוסופיה, במדע ובחכמת הבריאה והטבע, "התחיל לשוטט בדעתו והוא קטן והתחיל לחשוב ביום ובלילה והיה תמיה היאך אפשר שיהיה הגלגל הזה נוהג תמיד ולא יהיה לו מנהיג ומי יסבב אותו כי אי אפשר שיסבב את עצמו ולא היה לו מלמד ולא מודיע דבר אלא מושקע באור כשדים בין עובדי כוכבים הטפשים ואביו ואמו וכל העם עובדי כוכבים והוא עובד עמהם ולבו משוטט ומבין עד שהשיג דרך האמת והבין קו הצדק מתבונתו הנכונה"[2]הוא יודע להתבונן במערכות הכוכבים, בסדר המדויק שלהם במערכות השמיים על כל צבאותם. הקב"ה מבשר לו על הזרע העתיד להיוולד לו, אך לפי כל החשבונות המדעיים הרחבים שלו זה לא מסתדר, ואז הקב"ה מאיר את עיניו למבט הרבה יותר עמוק. "ויוצא אותו החוצה", חז"ל מסבירים שהקב"ה אמר לאברהם "צא מאצטגנינות שלך", צא מהתפיסה של מערכות הכוכבים והטבע. עם כל הידיעות הגאוניות המקיפות על העולם, על הכוכבים ועל אדירות מערכות הטבע, מפעלך ההיסטורי שייך לחשבון הרבה יותר עמוק ופנימי של העולם והחיים. אפילו מליארדי הכוכבים הרחוקים מרחקי עד, הם ארציים ועולמיים לעומת העולם אליו שייך עם ישראל. העולם של עם ישראל מתחיל מהעולם שהוא מעל ומעבר לכוכבים, מהמרחב האלוקי האינסופי, גבוה מעל גבוה מכל מציאות חומרית, אדירה ורחבה ככל שתהיה. 

 

 

גם החיים שלנו היום הם המשך ישיר של מפעלו של אברהם אבינו. גדולים וענקיים הם חיינו ומשום כך המימוש הריאלי שלהם הוא מורכב הרבה יותר מאשר אצל אומות אחרות.

אמנם בעומק העניין אין זה כך משום קטנותנו, אלא משום גדלותנו,  מהקושי העצום לבטא, לייצג ולעמוד מול מה שההיסטוריה שלנו מבטאת, תובעת ומצפה מאתנו. היכולת להוציא אל הפועל את מה שאנו ראויים לו בדור תחייה זה, כהמשך וכנאמנות לדרכו האדירה של אברהם אבינו, תובעת מאתנו להצמיח רוח ענקית ומנהיגים ענקיים הראויים לשאת על גבם מטען היסטורי אדיר של עם עולם החובק בחייו עולמות עד. עד שזה יקרה עלינו להתאזר בסבלנות ובעין טובה, אך יחד עם זאת לעמול ללא הרף להתקדם, לצמוח ולהצמיח, ולגדל את החיים שלנו בארץ הזאת למה שהם ראויים לה.

 

 

 

 

[1]רמב"ם מורה נבוכים ג נ"א: "כי תכלית כוונתם כל ימי חייהם - להמציא אומה שתדע האלוה ותעבדהו, 'כי ידעתיו למען אשר יצווה וגו' ".

 

[2]רמב"ם הל' עבודת כוכבים פרק א'

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

‎בית מדרש

וירטואלי

Follow Us
  • YouTube Social  Icon
  • Facebook Basic Square