• White Facebook Icon
  • White YouTube Icon

קצר ולעניין לפרשה

 

 

ישראל ערבים זה לזה

 

יסוד מנהיגותו הכלל-ישראלית של יהודה היא הערֵבוּת. כבר בירידתו, הערֵבוּת החלה להירקם בערבון שנתן לתמר, מכוחה התעמקה מהותו-שמו: ההודאה על האמת, ולקיחת האחריות כלפי הזולת ללא חשבון אישי. 

מה שהחל בדרכים עקלקלות מקבל צביון אישי אידיאלי ב׳אָנֹכִי אֶעֶרְבֶנּוּ׳, ובביטוי הענוותני ברגע האמת: ׳כִּי עַבְדְּךָ עָרַב אֶת הַנַּעַר׳.

מנהיגות זו מרוממת את האומה כולה. בהמשך הדורות, בכניסה לארץ במעבר הירדן, עם ישראל מבשיל מוסרית ומקבל על עצמו את הערבות, שמחזיקה מעמד עד שנחרב בית שני בשנאת חינם.

והיום, לאחר אלפיים שנות גלות, ברור שזהו אתגר דורנו, והתנאי הקיומי לגאולתנו: בניין הערבות הישראלית באהבה עמוקה מאי פעם.

לו חפץ ה׳ המיתנו, לא הראהו את נפלאות מדינתנו. לו לא היינו בשלים לערֵבוּת שלֵמָה, וודאי לא היו מתקבצות גלויותינו.

וודאות זו אינה פוטרת מאחריות, אך היא הרוח הגבית העצומה לכל השתדלותנו: לאהוב, לערוב, לקחת אחריות, להכיל בקרבנו בגדלות עצומה וטהורה את כל פלגותיה ופרטיה של האומה האלוהית המופלאה, עד להיותה 'גוי אחד בארץ'.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

‎בית מדרש

וירטואלי

Follow Us
  • YouTube Social  Icon
  • Facebook Basic Square