• White Facebook Icon
  • White YouTube Icon

"איש אשר כברכתו בירך אותם"  |  הרב רעי פרץ

 

ספר בראשית המכונה גם "ספר הישר", עוסק בצורה מופלאה בתיאור חייהם של אבות האומה ושבטי ישראל והוא נחתם בפרשתנו- פרשת "ויחי".

זוהי הפרשה השנייה בספרנו שעוסקת במוות של אדם ונקראת על שם חייו. גם פרשת "חיי שרה" וגם "ויחי יעקב" עוסקות במיתתם של שרה ויעקב, אך מלמדות אותנו מסר חשוב "שצדיקים במיתתם קרויים חיים"- גם היום, למעלה מ-3,500 שנה לאחר שהם נפטרו אנו יכולים ללמוד מהם כל כך הרבה לחיינו אנו, ולכן הם עדיין חיים ופועלים בעולם.

בשיאה של הפרשה, אנו נפגשים בברכת יעקב לבניו- "ויקרא יעקב אל בניו ויאמר האספו ואגידה לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים"- ברכתו של יעקב אינה איחול לבבי כמו הברכה שלנו, אלא  נבואה גדולה מתוך חדירה לעומק חייהם של כל אחד ואחד מבניו והפנייתו לנתיב המיוחד לו בחייו.                   יעקב יודע שצמיחתם האמיתית של כל אחד מבניו ושל עם ישראל בכלל תהיה דווקא אם כל אחד מהם ילך בדרך המיוחדת לו ויבטא בחיים את תכונות נפשו המתאימות לו.                                                           

 הוא יודע שיהודה צריך לנהוג בהנהגות של מלכות, דן לעסוק במשפט, זבולון להיות סוחר שתומך בבני תורה, יששכר בלימוד תורה וכן הלאה. גם ראובן, שמעון ולוי שלכאורה לא קיבלו ברכות, רומז להם יעקב על תכונות שיש להם, שאם ינצלום לטובה- יוסיפו בהם ברכה רבה לעם ישראל כמו למשל שבט לוי שניצלו את "כלי החמס" להילחם בעובדי העגל ולעמוד כנגד היוונים. רק בדרך הזאת יתברך כל עם ישראל, כאשר כל שבט יהיה נאמן לתכונתו ולאופיו המיוחד ובכך יוסיף וישפיע מהטוב שבו על כל  שאר השבטים.

זוהי הסיבה לכך שבפרשיות הנשיאים שהביאו קרבנם לחנוכת המזבח (בסוף פרשת נשא) , חוזר אותו הנוסח 12 פעמים- "קרבנו קערת כסף אחת..." על אף שהתורה בדרך כלל לא מאריכה בפרטים שנראים לא נצרכים, אבל כאן זה נצרך מאד מכיוון שכל נשיא שבט הקריב את קורבנותיו מתוך חיבור מיוחד לאופיו של שבטו, מתוך כוונות מיוחדות שמתאימות לייעודו ולתכונותיו (ועי"ש ברמב"ן)

בסיכום הברכות אומרת התורה [בראשית מ"ט, כ"ח]: " כל אלה שבטי ישראל שנים עשר וזאת אשר דיבר להם אביהם ויברך אותם איש אשר כברכתו ברך אותם"- זוהי גדולתו של יעקב שיש לו שנים- עשר ילדים, אך הוא יודע שהם שונים זה מזה ולכל אחד מהם יש תכונות אחרות ומידות שונות שטבועות בו ושצריך לפתחם ולכן "איש אשר כברכתו בירך אותם". הוא מעמיק למצוא אצל כל אחד מהם את כיוונו המיוחד ומעודד אותם שכל אחד ילך בדרכו שלו ועל ידי כך יבנה כל עם ישראל.

ננסה לקחת את המסר האדיר הזה מיעקב אבינו, להתייחס לילדינו, לחיילנו, לתלמידנו ולעצמנו- לכל אחד כפי אופיו המיוחד, ננסה לפתח בהם ובנו את תכונותינו המיוחדות ובכך תתווסף ברכה גדולה לכל עם ישראל.  

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

‎בית מדרש

וירטואלי

Follow Us
  • YouTube Social  Icon
  • Facebook Basic Square