• White Facebook Icon
  • White YouTube Icon

קצר ולעניין לפרשה

 

 

זכר ליציאת מצרים – זכר למעשה בראשית

 

"עָמֹק עָמֹק מִי יִמְצָאֶנּוּ" (קהלת). ספר שְמות – ספר השֵמות. השֵם הכי עצמי הוא 'שם עצם'. אך ר' חנינא בן דוסא אומר לבִיתו, שאין בעולם 'שם עצם' באמת. 'מי שאמר לשמן שידלוק, הוא יאמר לחומץ שידלוק'. השמן איננו מוכרח, הוא קיים ברצון ה' וממלא תפקיד חשוב שה' נתן לו. הישות העצמית היחידה בעולם, שהוא והווייתו חד הם, זה: 'אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה' (מו"נ א ס"ג). לבני אדם זה קשה לעיכול. אנו חיים בעולם המקרים והתפקידים. אך לבני ישראל ממשיכי האבות יש יכולת לקלוט, ואף למלאות שליחותם על פי זה: 'כֹּה תֹאמַר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל: אֶהְיֶה שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם'. אתם ברֵי הַכִי להכיר ולחיות את העולם: ממקורו - אל גילויו.

 

להתחיל לשמוע שהמטֶה יכול להיות נחש, והנחש יכול להיות מטֶה. היד יכולה להיות צרעת, והצרעת יכולה להיות יד. המים דם, והדם מים. ופרעה החזק יתברר כהפרעה חולפת, וממֵצרי מצרים נצא למרחבי עד. כי האמת של המציאות היא: 'אהיה', ואין בלתה. ורק מכוחה ורצונה הכל קיים והכל יתאפשר, והכל בעל ערך ותפקיד כמו שהוא עכשיו. רק מי שיתבונן כך יבין באמת לָמה יש בעולם שמן, חומץ, מטה, נחש, דם, מים, יד, צרעת, גלות וגאולה.

 

מה עשינו באלפיים שנות גלות, ומה הייעוד העליון בשיבתנו המופלאה לארצנו ובהקמת מדינתנו. ו'זֵכֶר לִיצִיאַת מִצְרָיִם', יאיר את עינינו להכיר את מטרת 'זִכָּרוֹן לְמַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית'. וספר שמות יאיר את ספר בראשית. 'בראשית' – בשביל ישראל שנקראו ראשית.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

‎בית מדרש

וירטואלי

Follow Us
  • YouTube Social  Icon
  • Facebook Basic Square