• White Facebook Icon
  • White YouTube Icon

 

הָעָם הַהֹלְכִים בַּחֹשֶׁךְ רָאוּ אוֹר גָּדוֹל[1]

 

במסורת חלוקת פרשיות התורה, מחולקות עשרת המכות לשתי פרשיות: וארא ובֹא. יש מקום להתבונן בפשרה של חלוקה זו[2].פסוקי הפתיחה לפרשתנו מורים על כך ואף מדברי חרטומי מצרים בתחילת הפרשה ניכר, כי מהלך שלושת המכות מהווה מדרגה חדשה. החרטומים אומרים לפרעה מה שלא אמרו עד עתה: "הֲטֶרֶם תֵּדַע כִּי אָבְדָה מִצְרָים?". חשים הם כי כאן מתחילה הקריסה. ביטוי זה אינו רק פועל יוצא של עייפות החומר המצרית, אלא יש משהו חדש ועמוק יותר שמתחיל להופיע החל ממכת הארבה.שלושת המכות האחרונות שבפרשתנו הן: ארבה, חושך ומכת בכורות. יש כאן מהלך שיא, העומד כפרשה לעצמה. מכות אלה, לא רק מורות על שלטון ה' בבריאה כולה, אלא הן מבשרות בצורה מוחשית יותר על התמוטטותה של התרבות המצרית, ולידת עם ישראל.במכת ארבה יש הדגשה של התורה, שלא תמיד שמים לב אליה, והיא, נושא ההחשכה של הארץ. "וְכִסָּה אֶת עֵין הָאָרֶץ וְלֹא יוּכַל לִרְאֹת אֶת הָאָרֶץ", וגם אחר כך: "וַיְכַס אֶת עֵין כָּל הָאָרֶץ וַתֶּחְשַׁךְ הָאָרֶץ". מה פשר הדגשה זו של החשכת הארץ על ידי הארבה? לכאורה עיקר כוחה של מכה זו הוא בכיליון התבואה וכל הצומח?אמנם יש כאן משהו עמוק יותר שמתחיל להתברר, אותו חרטומי מצרים מתחילים לקלוט. מכת ארבה היא בעצם התחלת התהליך של מכת חושך. מכת חושך אינה עוד מכה, אלא היא מתחילה לברר באופן עמוק יותר, מה נחשב למציאות אמיתית בעולם ומה לא, מהו חושך ומהו אור. יציאת מצרים לא באה רק כדי לבשר את היכולת האלוקית העליונה, אלא היא באה לחדש כי יש אלוקים בארץ. היא באה להפלות בין החיים אשר האור האלוקי בעולם נתון בהם, לבין התנועות העולמיות נעדרי האור ומחשיכי החיים. התרבות המצרית מזהה בארציות החומרית את עיקר המציאות. אך זהו השקר הגס, אשר ממנו יציאת ממצרים מתחילה לגאול את העולם. המציאות האמיתית והמקורית, גם זו של הארץ, נמצאת דווקא בשמיים. המקור האלוקי האינסופי, הוא גם המקור והשורש של החיים הארציים, כסולם המוצב מן השמיים אל הארץ.במובן זה, מכת ארבה מתחילה להבהיר משהו עמוק יותר מאשר עוד מכה כואבת למצרים. מה שמתחיל להיקלט דרכה, גם במובן המוחשי של המכה, זאת ההבנה שה'ארציות' איננה נקודת היציבות של החיים. שחיים שהם רק 'ארציים' הם חיים חשוכים וריקים, הם אינם חיים באמת. זו המהפכה ההיסטורית האדירה המתחילה להתחולל בפרשתנו. זו התמוטטות עמוקה, לא רק של המצרים כאומה במובן הקיומי, אלא התמוטטות של תרבות ושל תפיסת עולם כוללת.התמוטטות זו הולכת ומעמיקה אחר כך במכת חושך, שהיא עצם החושך באופן עוד יותר ממשי, "וימש חושך"[3]. והמהלך כולו מגיע לשיאו בהתמוטטות הבכורה המצרית בעולם שבמכת בכורות.מה שמתהווה לעומת זה, שהוא העיקר, זה "וּלְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הָיָה אוֹר בְּמוֹשְׁבֹתָם"[4]. יש אלטרנטיבה בעולם. יש תפיסה אחרת, יש חיים אמיתיים, יש תנועה היסטורית שהולכת ללמד את העולם משהו אחר, שהולכת לפענח את כל המציאות העולמית במובן מהפכני מקצה לקצה. "בני בכורי ישראל"[5] הולך ללמד את העולם במהלך ההיסטוריה הארוכה להכיר את הממשות העצומה, של עולם הרוח, של הרוממות השמימית, של האידיאלים, של האינסופיות האלוקית כנשמת הבריאה כולה על כל מרכיביה.העולם יצטרך ללמוד את זה, לעבור מהפכות עצומות, לעכל את זה, להוקיר את זה, להסתגל אל זה, לחיות את זה, ובסופו של דבר לכבד ולחיות אף את החיים הארציים מתוך הפרספקטיבה החדשה הזו.זו התנועה העולמית האדירה ההולכת וצומחת מכוח יציאת מצרים, גאולת עם עולם, ההולך לגאול את העולם כולו מכל מצריו ולהעמידו על יסודותיו הפנימיים המקוריים.כל בר דעת מבין שיציאת מצרים אינה תוצאה, היא ראשיתה של מהפכה עולמית שאין דומה לה, ראשיתו של תהליך עמוק ועצום, רדיקאלי, ההולך לברוא מחדש את העולם כולו, את היחידים, את העמים את התרבויות, את המחשבות, את הרצונות, את החלומות, להאיר ולהעמיד את החיים העולמיים כולם על האורה האלוקית.כל חייה של כנסת ישראל מוכוונים למטרה נצחית זו. כל ההפרעות, החבלות וההחשכות ההיסטוריות, לא יוכלו לעצור את תנועת עולמים אלוקית זו. אור עולמים זה אשר נולד ביציאת מצרים מתגבר והולך, מסלק את כל המחשכים, צומח כל הזמן מעל ומתחת לפני השטח, מאיר באור חדש על ציון בדורותינו אלה, ומתוך כך נמשכת חובתנו ואחריותנו לפעול עם א-ל, להמשיך את האור הגדול הזה במושבותינו הארצישראליים ובכל מלוא מרחבם של חיינו הלאומיים. "לֹא יִשָּׁמַע עוֹד חָמָס בְּאַרְצֵךְ שֹׁד וָשֶׁבֶר בִּגְבוּלָיִךְ וְקָרָאת יְשׁוּעָה חוֹמֹתַיִךְ וּשְׁעָרַיִךְ תְּהִלָּה. לֹא יִהְיֶה לָּךְ עוֹד הַשֶּׁמֶשׁ לְאוֹר יוֹמָם וּלְנֹגַהּ הַיָּרֵחַ לֹא יָאִיר לָךְ וְהָיָה לָךְ ה' לְאוֹר עוֹלָם וֵאלֹהַיִךְ לְתִפְאַרְתֵּךְ. לֹא יָבוֹא עוֹד שִׁמְשֵׁךְ וִירֵחֵךְ לֹא יֵאָסֵף כִּי ה' יִהְיֶה לָּךְ לְאוֹר עוֹלָם וְשָׁלְמוּ יְמֵי אֶבְלֵךְ. וְעַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים לְעוֹלָם יִירְשׁוּ אָרֶץ נֵצֶר מַטָּעַי מַעֲשֵׂה יָדַי לְהִתְפָּאֵר. הַקָּטֹן יִהְיֶה לָאֶלֶף וְהַצָּעִיר לְגוֹי עָצוּם אֲנִי ה' בְּעִתָּהּ אֲחִישֶׁנָּה"[6].

 

________

[1] ישעיהו ט

[2] הרחבה בנושא זה בחוברת "אורות מאופל" במאמר "אור במושבותם"

[3] שמות י כא

[4] שמות י

[5] שמות ד

[6] ישעיהו ס

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

‎בית מדרש

וירטואלי

Follow Us
  • YouTube Social  Icon
  • Facebook Basic Square