• White Facebook Icon
  • White YouTube Icon

 

פרשת יתרו - הכתובת לקבלת התורה

 

חמישים יום בלבד לאחר יציאת מצרים, ועם ישראל מתייצב בתחתית ההר לקבל תורה מן השמים: "אַתֶּם רְאִיתֶם כִּי מִן הַשָּׁמַיִם דִּבַּרְתִּי עִמָּכֶם"[1]. קבלת התורה היא ההשלמה של תהליך יציאת מצרים: "וְזֶה לְּךָ הָאוֹת כִּי אָנֹכִי שְׁלַחְתִּיךָ בְּהוֹצִיאֲךָ אֶת הָעָם מִמִּצְרַיִם תַּעַבְדוּן אֶת הָאֱלֹקִים עַל הָהָר הַזֶּה"[2].

בפרשתנו נפגשים אנו עם העקרונות הכלליים של התורה כפי שבאות לידי ביטוי תמציתי בעשרת הדברות.

סוגיה מרכזית בעניין עשרת הדיברות היא משמעותה של הדיברה הראשונה: "אָנֹכִי ה' אֱלֹקֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים". בעניין דברה זו, התקשו המפרשים בשאלה מאוד בסיסית, והיא, מדוע בכלל נחשבת הדברה הראשונה לדיברה? הרי מעיון בכל שאר הדיברות, ניכר שהדיברות הן ציוויים לעשות משהו, או להימנע ממשהו, ואילו הדיברה הראשונה היא בסך הכול סיפור של עובדה היסטורית, ואין בה למעשה שום ציווי. מדוע עם כן היא חלק מעשרת הדברות?בעקבות קושיא זו היו מפרשים שהעלו אפשרות, ש"אנוכי ה' אלוקיך" אינה באמת דיברה, אלא מעין הקדמה ורקע, ועקב הבנה זו צריך לנסות למצוא חלוקה אחרת בפסוקים, ולמצוא את עשרת הדיברות האמיתיות, שהרי מפורש בתורה שיש עשרה דברות, ולא תשעה: "וַיִּכְתֹּב עַל הַלֻּחֹת אֵת דִּבְרֵי הַבְּרִית עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים"[3].

בדברי חז"ל מוצאים אנו יחס ברור. חז"ל רואים ב"אנוכי" חלק מעשרת הדיברות. יתרה מכך: הם רואים בשתי הדברות הראשונות את הדיברות העיקריות שניתנו ישירות מאת ה', אף ללא תיווכו של משה: "אנכי ולא יהיה לך, מפי הגבורה שמענום"[4], מה שמלמד על מרכזיותן ומשמעותן המיוחדת.

המהר"ל מסביר[5], ש"אנוכי ה' אלוקיך" היא בעצם הדברה היסודית ביותר. היא אינה רק ציווי אלא היא שורשן של כל הציוויים. הסברו של המהר"ל אף שופך אור חדש על כל פרשת מתן תורה.המהר"ל מבאר שעניינה של הדברה הראשונה היא לברר את מהותו הייחודית של עם ישראל כמקבל התורה. זהו יסוד אמונתנו[6]. "אנוכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים" בא לברר, את תכונתה של האומה הישראלית כאומה אלוקית, וכי היא איננה שייכת לתחום הנבראים, אלה היא "מצד העילה"[7] כלשונו של המהר"ל, רצונו לומר, האומה הישראלית אינה שייכת לקטגוריה של הנבראים, אלא היא בהווייתה המֶטה היסטורית, זרוע ארוכה של בורא עולם בעולם.

רק מכוח מה שדברה זו מבררת, אפשר באמת להעלות על הדעת שיכולה בכלל להתקבל תורה בעולם, שהרי עצם קבלת תורה היא פלא עצום בלתי נתפס. והלא כך שואלים המלאכים את הקב"ה בבואו של משה לקבל תורה: "אמרו לפניו חמודה גנוזה שגנוזה לך תשע מאות ושבעים וארבעה דורות קודם שנברא העולם אתה מבקש ליתנה לבשר ודם?". איך אפשר לחבר בין תורה אלוקית שקדמה לעולם לבין החיים האנושיים קרוצי החומר ונמוכי החיים העולמיים? שאלה זו היא שאלה צודקת ואמיתית. ככל שמתרוממים להבין מהי תורה באמת, קשה להבין איך היא מסוגלת להתקבל בעולם.

אמנם התשובה היותר יסודית לשאלה זו, היא בדיוק מה שכתוב בדברה הראשונה. הפלא של מתן תורה אינו עצם התורה, אלא בכך שיש כתובת בעולם המסוגלת לקבל תורה. מה שמאפשר את מתן תורה זה הפלא האלוקי של מה שנוצר ביציאת מצרים. אין מתן תורה ללא היצירה האלוקית שביציאת מצרים. היכולת של העולם להיפגש עם מה שלמעלה מן העולם, היכולת להדריך את החיים על פי האידיאלים האלוקיים, הם רק מכוח העובדה הפלאית של "אנוכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים" ואשר מתוך כך דבר ה' מפי הגבורה יכול לפנות ולהדריך את העולם האנושי. יציאת מצרים הביאה לעולם אומה השוכנת בתחתיות, אומה אנושית בנגלה אך אלוקית בנסתר, ואומת פלאים זו היא המאפשרת במציאות ההיסטורית לאושר העצום של חיבור העולם לתורת ה' להחל ולהופיע.

 

"עֶלְיוֹנִים שָׂשֹוּ וְתַחְתּוֹנִים עָלְזוּ. בְּקַבָּלַת תּוֹרָה הַכְּתוּבָה מִסִּינַי.

תֹּאַר כַּלָּה מְאֹד נִתְעַלָּה. בְּקַבָּלַת יוֹם זֶה עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים"[8].

 

________

[1] שמות כ יט

[2] שמות ג יב

[3] שמות לד

[4] מכות כד

[5] נר מצוה על חנוכה עיי"ש

[6] וכביאור ריה"ל בכוזרי א יא ומתוך כך במהלך הספר כולו

[7] נר מצוה עמ' יד

[8] פיוט לתפילת חג השבועות

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

‎בית מדרש

וירטואלי

Follow Us
  • YouTube Social  Icon
  • Facebook Basic Square