• White Facebook Icon
  • White YouTube Icon

 

 

המלאכיות שבמשפטי התורה

 

הפרשה עוסקת ברובה במשפטי ה' הפרטניים. לאחר מכן, שתי בשורות: המלאך והצרעה, שילוו אותנו בכניסה לארץ. הסמיכות אומרת דרשני. ונראה לבאר, שבמשפטי התורה עצמן גנוז הרום המלאכי, וכשרון ההתמודדות שבצרעה. הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי. המלאך אינו יצור חיצוני עם עיגול מעל הראש וכנפיים. המלאך, זו הרוממות שבקרבנו. משפטי התורה הופכים אותנו לבני אדם בעלי רוח מלאכית. האמונה, המידות, הגבורה, אשר רק מכוחן נתעלה ונצליח במשימת הקודש של הכניסה לא"י. המלאכיות, היא הרוח המרוממות, אך הכניסה לארץ זקוקה גם לחוסן תרבותי של התמודדות מול כל עוצמת התרבות הנכרית, שהמפגש עמה, וההתגברות העמוקה עליה, הן חלק אינטגראלי מצמיחת האומה בא"י. עצם הכניסה לארץ היא גם מלחמת תרבות, אז והיום, המכריחה אותנו להתגדל ולהשתלם. וְשָׁלַחְתִּי אֶת הַצִּרְעָה לְפָנֶיךָ וְגֵרְשָׁה אֶת הַחִוִּי אֶת הַכְּנַעֲנִי וְאֶת הַחִתִּי מִלְּפָנֶיךָ. חז"ל אומרים שהצרעה היתה שולחת ארס לעיניים של העמים יושבי הארץ. העיניים זה המבט, השקפת העולם. במשפטי התורה יש כוח של צרעה, המגדל אותנו רוחנית מתוך קשיי ההתמודדות. המלאך והצרעה שבקרבנו, הם כח מהפֵך, המסוגל ל'גייר' אפילו את כוחות החיים הנמצאים בקליפת עמי ארץ כנען, שבירושתה הראויה תתהפך להיות יותר ויותר: ארץ ישראל! הארץ שהיא כולה ישראלית.

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

‎בית מדרש

וירטואלי

Follow Us
  • YouTube Social  Icon
  • Facebook Basic Square