קצר ולעניין לפרשה

 

 

המשפטים שהופכים למלאך

 

לאחר המפגש הכללי עם התורה בפרשת יתרו, פרשת משפטים פותחת בפנינו את המערכה האדירה של הפרטים ופרטי הפרטים של המשפטים האלוקיים המנחים את חיינו. זה רוב הפרשה. בחלקה האחרון, יש תפנית מוזרה בין נושאים. החלק המשפטי מסתיים ב"רֵאשִׁית בִּכּוּרֵי אַדְמָתְךָ תָּבִיא בֵּית ה' אֱלֹהֶיךָ לֹא תְבַשֵּׁל גְּדִי בַּחֲלֵב אִמּו". ופסוק לאחר מכן, תפנית חדה: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי... כִּי אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע בְּקֹלוֹ וְעָשִׂיתָ כֹּל אֲשֶׁר אֲדַבֵּר וְאָיַבְתִּי אֶת אֹיְבֶיךָ וְצַרְתִּי אֶת צֹרֲרֶיךָ. האם יש קשר? ואם כן, מה הקשר?

במקומות שונים הרב קוק מבאר, ש'מלאך', הכוונה לכוחות הרוחניים המרוממים וממלאים את חיי האדם עצמו. מלאך המלווה את החיים, זהו ביטוי נרדף לעוצמה רוחנית הממלאת את חיי האדם. אם כן ניתן לבאר, ששייכות חיים עמוקה למשפטי ה', היא היוצרת את המלאך שבנו. הבשורה הזו אינה מנותקת, אלא היא פריה העמוק של כל הפרשה. חז"ל אומרים ש'אין חיה רעה שולטת באדם, עד שנדמה לו כבהמה'. כשהחיים שלנו ריקניים מתוכן מרומם, האויב שלנו מרגיש זאת, ואינו ירא מאתנו. כאשר חיינו דבוקים במשפטי ה', הרי המלאך נמצא בקרבנו, וזה עצמו משנה את כל מאזן הכוחות, וממלא אותנו עוצמה, שאין כל אויב יכול לעמוד בפניה.

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

‎בית מדרש

וירטואלי

Follow Us
  • YouTube Social  Icon
  • Facebook Basic Square
  • White Facebook Icon
  • White YouTube Icon