• White Facebook Icon
  • White YouTube Icon

קצר ולעניין לפרשה

 

האווירה הציבורית של השבת

 

השבת מופיעה בפנים רבות בתורה. הנצי"ב מבאר שהחידוש בפרשתנו הוא השבת להמון: "וַיַּקְהֵל משֶׁה אֶת כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם... שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן לַיהֹוָה". לשבת הציבורית יש מאפיינים ייחודיים. הציבור זקוק למסרים פשוטים ולאווירה כללית וברורה של התקדשות בשבת. הוא מביא דוגמא ממסכת דמאי (ד, א). בדרך כלל עם הארץ לא נאמן על הפרשת תרומות ומעשרות. אך אם אתה לוקח ממנו פירות בשבת, הוא נאמן. ומדוע? מפני שעמי ארצות לא משקרים בשבת! ואף שזה לא קשור ישירות לדיני שבת, אווירת השבת יוצרת בקרבם יראה מיוחדת. גם אם זה נובע מהרגשה, וחוסר דיוק בהבנה, התורה רואה באופן חיובי חוסר דיוק שכזה.

יש כאן חידוש: הלכות שבת הדקדקניים הם עומקה האלוהי של השבת והם הבסיס ההכרחי. אך מעבר להן, בשבת צריך אטמוספירה ציבורית מטהרת. אווירה של קודש. ההמון צריך להרגיש באופן ברור בלי פילסופים שבשבת עלינו להתרחק משקר, מגסות, מרכילות, מפוליטיקה, מחשבונות, ממפלגתיות. למשוך את החיים כלפי מעלה. יום קדוש. להיות בטהרה, ביושר, בטוב, במוסריות, בתורה. שבת היא העולם הראוי. מעין עולם הבא. מה שאנחנו שואפים להיות. פשוט.

לימדה אותנו תורתנו יסוד נפלא, שעלינו להשכיל וליישמו בציבוריות, בחברה, בקהילה ובמדינה.

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

‎בית מדרש

וירטואלי

Follow Us
  • YouTube Social  Icon
  • Facebook Basic Square