• White Facebook Icon
  • White YouTube Icon

קצר ולעניין לפרשה

בס"ד

מחנה שכינה על מפתן הארץ

 

תקופת המדבר נחתמת בשתי הפרשות בהארה דרמטית של החיים הישראליים.

ביטוי לכך יש בנושא הנחלת א"י, המתברר באופן לא שגרתי. מתקבל רושם שהתורה גמישה: התורה קובעת עמדה.. בנות צלפחד טוענות.. ההלכה מתעדכנת.. בסיום החומש שבט יוסף מתלונן.. ושוב שינוי הדין! מה זאת? האם התורה היא תכנית כבקשתך? הרי התורה היא אלוהית עם עקרונות נצחיים? ממתי התורה מתגמשת על פי רצונות אנושיים?

אלא בסיכום תקופת המדבר השמימית על מפתן א"י, יש חידוש מהפכני טהור: 'חַיֵּי עוֹלָם נָטַע בְּתוֹכֵנוּ'. תורה שבכתב ניתנה בשביל תורה שבע"פ (גיטין ס:). רצונות האומה מסוגלים להיות אלוהיים. כנסת ישראל היא עצמה הלכה למשה מסיני (ח' קבצים).

צריך אמנם זהירות, אבחנה ובקרה מתי הרצון האנושי הוא טהור. אך כשהוא מזדכך להיות נאמן למקור, הוא עצמו תורה! איש או אישה ישראליים יכולים לנדור, והנדר יכול להפוך למצווה אלוהית! (תחילת מטות).

ומעשה אבות סימן לבנים: המשפחה הישראלית המקורית בכניסתה לא"י חיה בעולם של מלאכים: 'וְיַעֲקֹב הָלַךְ לְדַרְכּוֹ וַיִּפְגְּעוּ בוֹ מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים: וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב כַּאֲשֶׁר רָאָם מַחֲנֵה אֱלֹהִים זֶה וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא מַחֲנָיִם'.

הלא לשם כך באנו לארצות החיים: נְקַדֵּשׁ אֶת שִׁמְךָ בָּעוֹלָם. כְּשֵׁם שֶׁמַּקְדִּישִׁים אוֹתוֹ בִּשְׁמֵי מָרוֹם.

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

‎בית מדרש

וירטואלי

Follow Us
  • YouTube Social  Icon
  • Facebook Basic Square