• White Facebook Icon
  • White YouTube Icon

קצר ולעניין לפרשה

פרשת וירא
מוסר אנושי ומוסר אלוקי


אבימלך ה'צדיק', מטיח בצביעות ובהיתממות באברהם: מָה רָאִיתָ כִּי עָשִׂיתָ אֶת הַדָּבָר הַזֶּה? למה אמרת שהיא אחותך, היית אומר את האמת והכל היה בסדר...  עונה אברהם: 'כִּי אָמַרְתִּי רַק אֵין יִרְאַת אֱלֹהִים בַּמָּקוֹם הַזֶּה וַהֲרָגוּנִי עַל דְּבַר אִשְׁתִי'. מסביר הנצי"ב שאברהם אומר: יש אולי במקום הזה מוסר אנושי, אך אין יראת אלוהים. וכשהמוסר הוא רק אנושי-טבעי ללא מקור מוחלט, אין לו יכולת עמידה מול יצרים טבעיים חזקים ממנו. 
ועוד בפרשתנו: הקב"ה מנמק את שיתוף אברהם בהכרעה על גורל סדום: 'כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט'. אברהם אבינו מלא מוסריות טבעית, אך המיוחד בו, שמוסריותו לא מסתיימת בנטייה האנושית, אלא בהקשבה למוסר האלוקי, לדרך ה', שהוא מקיף, שלם, עמוק, מדויק, מוחלט, רואה עד סוף כל הדורות, רואה את הייעוד השלם הטמון בעומק החיים האנושיים, למעלה ממחשבות אנוש. אל המוסר הזה אברהם אבינו מתמסר בניסיון העקדה, ומהתמסרות זו נוסדה אומה שתקדים נעשה לנשמע במעמד הר סיני, ודווקא מכוח הנאמות לדבר ה', הוא וזרעו אחריו יהיו חלק אינטגראלי מהתהליך האלוהי של תיקון עולם במלכות שדי.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

‎בית מדרש

וירטואלי

Follow Us
  • YouTube Social  Icon
  • Facebook Basic Square