• White Facebook Icon
  • White YouTube Icon

קצר ולעניין לפרשה

 בס"ד

פרשת בשלח
תפנית חדה לחיי תורה

עם ישראל עולה מים סוף באווירת ניסים נשגבים ושירה נבואית מרקיעת שחקים. גן עדן שרוצים להישאר בו. אך משה רבינו מוציא אותם מהמקום הנפלא הזה כמעט בכוח: וַיַּסַּע משֶׁה אֶת יִשְׂרָאֵל מִיַּם סוּף. בתפנית חדה העם מוטל לזירה של מחסור: וַיֵּלְכוּ שְׁלשֶׁת יָמִים בַּמִּדְבָּר וְלֹא מָצְאוּ מָיִם. וקשה מכך: וַיָּבֹאוּ מָרָתָה וְלֹא יָכְלוּ לִשְׁתֹּת מַיִם מִמָּרָה כִּי מָרִים הֵם. תגובת העם מתבקשת: וַיִּלֹּנוּ הָעָם עַל משֶׁה לֵּאמֹר מַה נִּשְׁתֶּה? ומשה לוקח את היוזמה: וַיִּצְעַק אֶל יְהֹוָה וַיּוֹרֵהוּ יְהֹוָה עֵץ וַיַּשְׁלֵךְ אֶל הַמַּיִם וַיִּמְתְּקוּ הַמָּיִם שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט וְשָׁם נִסָּהוּ. 
מה פשר הניסיון? מה מתחדש כאן? אלא שישראל נולדו ממצרים לייעוד היסטורי מאתגר של חיי תורה.

וַיּוֹרֵהוּ - רמז לתורה. ייעוד של עבודה קשה ומרירה, בעולם הרחוק מאוד עדיין משלמות. ההשפעה התרבותית המתמשכת של מצרים ודומיה בעולם, עתידים להחליא ולהשפיל דורות רבים בעולם האנושי. ומול כל זה נועדה לישראל משימה היסטורית מפרכת, אך מלאת וודאות, העתידה להפוך כל מר עולמי למתוק. יצאנו ממצרים, וזוהי רק ההתחלה. הניסיון מנוסס ומרומם. מתחילים בבניין ארוך של הקמת תרבות אלטרנטיבית של קודש, ממלכת כוהנים וגוי קדוש, אשר תקרין, תרומם, ותבריא לנצח את החיים האנושיים, משימה היסטורית עצומה העומדת לפתחו של עם ישראל, עַם חיי התורה: וַיֹּאמֶר אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע לְקוֹל יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ וְהַיָּשָׁר בְּעֵינָיו תַּעֲשֶׂה וְהַאֲזַנְתָּ לְמִצְוֹתָיו וְשָׁמַרְתָּ כָּל חֻקָּיו כָּל הַמַּחֲלָה אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְמִצְרַיִם לֹא אָשִׂים עָלֶיךָ כִּי אֲנִי יְהֹוָה רֹפְאֶךָ.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

‎בית מדרש

וירטואלי

Follow Us
  • YouTube Social  Icon
  • Facebook Basic Square